Måndag 7/9
Skriftligt läxförhör
Jag började med att förhöra läxan. De flesta hade läst på, men fem personer hade inte gjort det av olika anledningar.
Periodiska systemet
Vi tittade på periodiska systemet. Det visar alla olika sorters atomer som finns. Varje atomsort kallas för grundämne. Vi konstaterade att de allra flesta grundämnen som finns är metaller.
De ämnen som liknar varandra står nära varandra i periodiska systemet.
Varje elev fick ett eget periodiskt system. Vi färglade metallerna med gult, halvmetallerna med grönt och icke-metallerna med blått. Sedan letade vi upp våra gamla bekanta och ringade in dem. Som gamla bekanta räknas dessa; syre, kol, kvicksilver, tenn, järn, koppar, silver, och guld.
Jag berättade lite om Dimitrij Mendelejev, ryssen som kom på att man kunde sortera alla grundämnen efter vikt och egenskaper, i ett periodiskt system.
Mendelejev - periodiska systemets konstruktör
Dimitrij Mendelejev växte upp med sin ensamstående mamma i Sibirien, Ryssland i mitten av 1800-talet. Hans mamma, som drev en tvålfabrik, såg till att Dimitrij fick studera kemi. Tyvärr blev han tvungen att resa långt med tåg för att komma till städer där han kunde studera. På tåget lade Dimitrij ofta patiens när han blev uttråkad.
Kemistudierna flöt på bra och Dimitrij var nöjd med livet. Han fick vara med på en stor kemikonferens i Tyskland. Kemister från när och fjärran kom dit och berättade om nya grundämnen som de hade upptäckt. Efter konferensen fick han en snilleblixt- han kom på att han skulle skriva ned alla kända grundämnen på små lappar som han sedan kunde lägga ut på ett bord, gruppera och flytta runt som han ville. Nästan som patiens. Dimitrij tänkte att han kunde sortera ämnena efter deras egenskaper, och efter hand växte det periodiska systemet fram.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar